NEREYE GİDERSEM GİDEYİM YENİDEN SANA DÖNECEĞİM

Mimari Stil / Nevşehir / Nevşehir Şehirlerarası Otobüs Terminali

Mimar: Bahadır Kul

Fotoğraflar:  Ket Kolektif

NEREYE GİDERSEM GİDEYİM YENİDEN SANA DÖNECEĞİM

GİDİŞİM SUSKUN OLMUŞTU AMA DÖNÜŞÜM MUHTEŞEM OLACAK

Her zaman gözden ırak olan gönülden ırak olmaz ki.  Uzaklar bir adım daha yaklaşmaktır bazen. Hasreti yüreğinizde hissetmeye başladığınız o an kavuşmaya bir adım daha yaklaştığınızın işaretidir aslında. Nereye gidersek gidelim vuslata ereceğimiz o günün hayali sarar içimizi. Bu his daha da yakınlaştırır bizi. Kavuşmaların yaşandığı o yerlerden biridir otobüs terminalleri. Şimdi BK Mimarlık’ın değerli mimarı Mimar Bahadır Kul’un imzasını taşıyan Nevşehir Şehirlerarası Otobüs Terminali’ne gidiyor, o terminale bir de mimari gözle bakıyoruz.

6000 metrekare kapalı alana sahip Nevşehir Şehirlerarası Otobüs Terminali, doğal taş dokusu, amorf boşluklar ve gizemli bir topoğrafyanın içinde yer alması ile farklı bir görünüme sahip.

Kapadokya’nın gizemli topoğrafyasında tasarlanan yapının konsept çıkış noktasını, yine bu topoğrafyanın en belirgin özelliklerinden olan doğal taş doku, girinti, doğal doluluk-boşluklar, amorf formlar ve sığınma dürtüsü oluşturmuş.

Yapının ana kabuğu topoğrafyadaki yumuşak ve amorf formların aksine dikdörtgen forma tutulmuş ve bu sayede kabukta oluşturulan amorf yırtıkların daha belirgin oluşları sağlanmaya çalışılmış.

Yapının dış kabuğunu oluşturan bu dikdörtgen formun yolcu yaklaşım platformuna ve otobüs peronlarının bulunduğu platforma bakan kısımlarında ikinci bir yapı cidarı oluşturulmuş ve bu cidar yapı kabuğu boyunca 5 metre geri çekilerek, yapının dışında bekleyen yolculara yağışlı havalarda korunaklı bir alan oluşturabilecek şekilde yarı açık bir bekleme alanı yaratılmış.

Bu alana bakan yüzeyler tamamen şeffaf tutularak, yolcu fuayesi, bekleme holleri ve kafeteryalardan yapının dış mekanla olan görsel ilişkisi güçlendirilmeye çalışılmış.

Yapının çatı örtüsü betonarme olup, çatı örtüsünde  yine aynı amorf formda çatı ışıklıkları tasarlanmış ve bu sayede yapının gün ışığından maksimum yararlanma sağlanmaya çalışılmış.

Yapının orta kısmında elips formda bir yolcu fuayesi planlanmış ve yüksekliği 8 metre tutularak ferah bir hacim yaratılmaya çalışılmış. Bu alanda 14 adet bilet satış gişesi, 4 adet satış birimi, 19 adet acente ofisi planlanmış.

Kapadokya’ya açılan önemli bir kapı konumundaki bu yapı, 65.000 m2 arazi üzerine 2 kattan oluşan toplam 6.000 m2 kapalı alan sahip. Yapının Niğde yoluna bakan kısmında 126 araçlık yolcu otoparkı, kuzey kısmında ise 20 adet giden yolcu peronu, 9 adet gelen yolcu peronu planlanmış. Otobüs peronlarının hemen yan tarafında 38 araçlık bir otobüs park alanı da mevcut.

 

MİMARİ STİL 1.644 okuma